Короткий опис(реферат):
Мета статті полягає в музикознавчій реконструкції китайсько-польських культурних взаємин як особливого
компоненту специфіки розвитку китайського фортепіанного мистецтва. Методологія дослідження. Застосовано
джерелознавчо-пошуковий метод з метою опрацювання китайської та західноєвропейської музикознавчої
літератури; музикознавчий – для аналізу найпоказовіших музичних явищ у контексті польсько-китайських
зв’язків стосовно їхнього впливу на вдосконалення фортепіанного виконавства; синергетичний – при розгляді
фортепіанного мистецтва Китаю, що функціонує у взаємозв’язку із західними константними компонентами;
аксіологічний – дав змогу виявити ціннісні орієнтири та перспективи китайського фортепіанного виконавства в
межах творчої уніфікації. Наукова новизна. Сучасний рівень фортепіанного мистецтва Китаю проєктує
необхідність історичного й теоретичного осмислення його загальних тенденцій, у розвитку яких особливе
значення належить міжкультурному діалогу Китаю із зовнішнім світом. У цьому контексті здійснено аналіз
китайсько-польських взаємин, що мали значення для становлення і розвитку фортепіанного виконавства Китаю.
Проаналізовано основні вектори цього діалогу, що виявилися важливими для усвідомлення китайськими
піаністами специфіки виконання музики найулюбленішого в Китаї західноєвропейського романтика Ф. Шопена:
найпоказовіші концертні виступи провідних польських піаністів у Китаї, проведення ними майстер-класів та
експертних лекцій, переможні виступи китайських піаністів на міжнародних конкурсах імені Шопена у світі.
Висновки. Вивчення китайсько-польських музичних взаємин виявилось важливим для осягнення шляхів
виконавських підходів китайських піаністів до творчості Шопена. Доведено, що ці взаємини сформували
фундаментальну основу для професіоналізації китайського фортепіанного виконавства. Відзначено важливість з
позиції обміну досвідом зворотних зустрічей китайських піаністів зі студентами музичних навчальних закладів
Польщі. Окреслені тенденції інтеграції засад західного фортепіанного мистецтва в китайську культуру
охарактеризовано як доцентрову, а також охарактеризовано відцентровий рух, коли китайські піаністи
демонстрували високий професійний рівень виконавської майстерності, беручи участь у великій кількості
концертних виступів та майстер-класів на Заході.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the research is the musicological reconstruction of Chinese-Polish cultural relations as a special
component of the development of Chinese piano art specifics. Research methodology. The source research method was
applied in order to study Chinese and Western European musicological literature; the musicological method was used for
the analysis of the most significant musical phenomena in the context of Polish-Chinese relations in terms of their
influence on the improvement of piano performance; the synergistic method was applied when considering the piano art
of China, which functions in connection with Western constant components; the axiological one was employed, which
makes it possible to reveal the value references and prospects of Chinese piano performance within the framework of
creative unification. Scientific novelty. The modern level of China’s piano art projects the need for a historical and
theoretical comprehension of its general trends, in the development of which special importance is given to China's
intercultural dialogue with the outside world. In this context, an analysis of Chinese-Polish relations, which were
significant for the formation and development of Chinese piano performance, was carried out. The main vectors of this
dialogue, which proved to be important for Chinese pianists to realise the specifics of the performance of the music of F. Chopin, the most popular Western European romantic in China, were analysed: the most significant concert
performances of the leading Polish pianists in China, their master classes and expert lectures, winning performances of
Chinese pianists at international competitions named after Chopin in the world. Conclusions. The study of Chinese-Polish
musical relations were found to be important for understanding the ways of performing approaches of Chinese pianists to
Chopin's work. It is proved that these relations formed a fundamental basis for the professionalisation of Chinese piano
performance. The importance of return meetings of Chinese pianists with students of music educational institutions of
Poland is noted from the point of view of experience exchange. The outlined trends of the principles of Western piano art
integration into Chinese culture are characterised as centripetal, as well as a centrifugal movement, when Chinese pianists
demonstrated a high professional level of performance, participating in a large number of concert performances and
master classes in the West.