Abstract:
Мета статті полягає в аналізі низки дисертаційних праць, які актуалізували культурологічні проблеми розвитку
української хореографічної культури. Методологія роботи ґрунтується на використанні наукових методів
дослідження, як-от: аналіз, синтез, узагальнення. Наголошено на можливостях персоналізованого підходу до вивчення
хореографічної культури, завдяки якому окреслено теоретичні аспекти та практичний досвід українських науковців.
Наукова новизна роботи полягає в систематизації досліджень останніх років у галузі хореографічної культури
України. Висновки. Тематика дисертаційних праць останніх років виявила помітні тенденції у вивченні теоретичних
питань і практик, а саме: становлення і розвиток української хореографічної культури ХХ–ХХІ століть, народне
хореографічне мистецтво як носій етнокультурної ідентичності (І. Климчук), трансформаційні процеси
української народної хореографії (В. Литвиненко), феномен віртуозності в українському народно-сценічному
танці (А. Морозов). Значущими є дослідження, у яких акцентовано на регіонально-стильових особливостях народної
хореографічної культури України (В. Гордєєв, О. Квецко, І. Мостова, А. Підлипський, А. Тимчула, Л. Щур).
Помітний сегмент у сучасних наукових дослідженнях належить проблематиці балетного мистецтва, яка органічно
поєднує народний і класичний танець, маючи практичне відображення у виставах національної тематики,
використання національних художніх образів, а також розгляд творчої діяльності балетмейстерів й артистів
балету України.
Description:
The purpose of the article is to analyse a number of dissertation studies that have actualised the cultural problems
of the Ukrainian choreographic culture development. The research methodology is based on the use of scientific research
methods, such as analysis, synthesis, and generalisation. The possibilities of a personalised approach to the study of
choreographic culture are emphasised, thanks to which the theoretical aspects and practical experience of Ukrainian
scientists are outlined. The scientific novelty of the work consists in the systematisation of scientific research conducted
in recent years in the field of choreographic culture of Ukraine. Conclusions. The topics of dissertation research in recent
years have revealed noticeable trends in the study of theoretical issues and practices, namely the formation and
development of Ukrainian choreographic culture of the 20th-21st centuries, folk choreographic art as a carrier of ethno cultural identity (I. Klymchuk), transformational processes of Ukrainian folk choreography (V. Lytvynenko), and the
phenomenon of virtuosity in Ukrainian folk-stage dance (A. Morozov). Significant are the studies that focus on the
regional and stylistic features of the folk choreographic culture of Ukraine (V. Hordeev, O. Kvetsko, I. Mostova,
A. Pidlypskyi, A. Tymchula, L. Shchur). A noticeable segment in modern scientific research belongs to the problems of
ballet art, which organically combines folk and classical dance, having a practical reflection in performances of national
themes, the use of national artistic images, as well as consideration of the creative activity of ballet masters and ballet
dancers of Ukraine.