Abstract:
Мета роботи – розкрити зміст та основні напрями реалізації моделі культурної політики Японії;
обґрунтувати її особливості, пов’язані з традиційним світосприйняттям, візуальністю, чуттєвістю, східною
естетикою та поєднані з орієнтацією на загальнолюдські цінності. Ця модель, основним реципієнтом якої є
молодь, на відміну від багатьох моделей західних країн, реалізується в межах масової культури, суттєво впливає
на американську культуру та є привабливою для мешканців інших регіонів. Методологія дослідження статті
полягає у використанні таких підходів, як синхронний та діахронний аналіз, феноменологія і герменевтика в
підборі та аналізі творів мистецтва, стратегії культурної політики Японії. Наукова новизна полягає в здійсненні
культурологічного аналізу поєднання традиційних та сучасних культурних надбань у таких провідних жанрах
японського візуального мистецтва, як аніме та манґа. Висновки. Завдяки чуттєвій сутності натури авторів,
продукти японської креативної індустрії рефлектують над такими важливими загальнолюдськими проблемами,
як екологія, соціальна несправедливість, моментами важливих емоційних переживань підлітків у їх ніжному віці
та сімейними цінностями. Важливе контекстуальне наповнення аніме та манґи подано в надзвичайно естетичній
візуальній формі, що часто дає змогу прирівнювати анімаційні й літературні витвори до творів мистецтва.
Шанувальники певну кількість анімаційних фільмів і серіалів вважають прикладом ідеального балансу
візуального та смислового навантаження, що дає можливість як поринути у філософічні роздуми стосовного
смислу буття, свого місця в соціумі чи існуванні дихотомії добро-зло, так і просто задовольнити естетичні
потреби в спогляданні прекрасного. Отже, поєднання японської думки та західних технологій реалізувалося в
продуктах – аніме та манґа, що стали бажаними в європейських та західних країнах.
Description:
The purpose of the article is to reveal the content and main directions of implementation of the model of cultural
policy in Japan. Its peculiarities related to the traditional worldview, visuality, sensuality, and oriental aesthetics, and
combined with the orientation towards human values are substantiated. This model, the main recipient of which is young
people, unlike many models of Western countries, is implemented within the framework of mass culture, significantly
influences American culture and is attractive to residents of other regions. The researchmethodology consists in the use
of such approaches as synchronic and diachronic analysis, phenomenology and hermeneutics in the selection and analysis
of works of art, strategies of cultural policy of Japan. Scientific novelty of the work is the first cultural analysis of the
combination of traditional and modern cultural heritage in such leading genres of Japanese visual art as anime and manga.
Conclusions. Due to the sensual nature of the authors' nature, the products of the Japanese creative industry reflect on
such important universal problems as ecology, social injustice, moments of important emotional experiences of teenagers
at their tender age and family values. The important contextual content of anime and manga is presented in an extremely
aesthetic visual form, which often makes animation and literature equal to works of art. Many animated films and series
are considered by connoisseurs to be an example of an ideal balance of visual and semantic load, which allows both to
plunge into philosophical reflections on the meaning of life, one's place in society, or the existence of the dichotomy of
good-evil, and simply to satisfy aesthetic needs in contemplation of beauty. Thus, the combination of Japanese thought
and Western technology was realised in products – anime and manga – that became desirable in European and Western
countries.