Abstract:
Мета роботи – здійснити узагальнення та уточнення джерел музичних текстів ірмосів канонів Богоявлення,
Стрітення Господнього Церковного Простопінія Бокшая-Малинича 1906 року крізь призму тісних зв’язків із
рукописними й друкованими ірмологіонами XVII–XIX ст. Методологія дослідження базується на комплексному
системному підході поєднання критичного осмислення літератури, джерелознавчого, музично-аналітичного,
порівняльного методів в аналізі музичних текстів. У порівняльному аналізі ірмосів різних списків
використовуємо наукові положення О. С. Цалай-Якименко щодо формотворчих засад часомірної метрики в
сакральній монодії. Наукова новизна дослідження полягає в уточненні джерел музичних текстів ірмосів канонів
Богоявлення та Стрітення Господнього Простопінія 1906 року, особливостей структурування музичного
матеріалу та змін при формуванні стислих форм розспівування богослужбових текстів. Висновки. Здійснений
аналіз музичних текстів ірмосів Богоявлення та Стрітення Господнього Простопінія показує прямий зв’язок із
рукописними та друкованими ірмологіонами. Основні відмінності в ірмосах Простопінія зумовлено орієнтацією
церковних співців на стислі та спрощені форми розспівування богослужбових текстів, використання декількох
типових поспівок, внаслідок чого відбулось формування нових інтонаційних утворень. Проведені порівняння
музичних текстів з різних джерел демонструють особливості формування наспівів, збереження та оновлення
давніх форм сакральної монодії в регіональній церковно-співочій практиці на початку XX століття.
Description:
The purpose of the article is to generalise and clarify the sources of the musical texts of irmoses’ canons of the
Baptism of Jesus and the Epiphany of Church Prostopinije by Bokshay-Malynych in 1906 through the prism of close
relation with the manuscript and printed irmologions of the XVII-XIX centuries. The research methodology is based on
a complex system approach combining a critical understanding of literature, source studies, music-analytical, comparative
methods in the analysis of musical texts. In the comparative analysis of irmoses of different lists, we use the scientific
provisions by O. Tsalai-Yakymenko regarding the formative principles of time dimensional metric in sacral monody. The
scientific novelty of the research consists in clarifying the sources of the musical texts of irmoses’ canons of the Baptism
of Jesus and the Epiphany of Church Prostopinije by Bokshay-Malynych in 1906, structuring of the musical material,
features of changes in the formation of condensed forms of singing liturgical texts. Conclusions. The analysis of irmoses’
musical texts of the Baptism of Jesus and the Epiphany of Prostopinije shows a direct connection with the manuscript and
printed irmologions. The main differences in Prostopinije's irmoses are caused due to the orientation of church singers to
concise and simplified forms of singing liturgical texts, the use of several typical chants, as a result of which the new
intonation formations have taken place. Comparisons of musical texts from various sources demonstrate the peculiarities
of the pattern formations, the preservation and renewal of ancient forms of sacral monody in regional church singing
practice at the beginning of the 20th century.