Abstract:
Мета роботи – дослідження та аналіз історії розвитку маркетингових технологій на ринку образотворчого
мистецтва від античних часів до початку ХХІ століття. Методологія дослідження полягає в застосуванні
компаративного, емпіричного та теоретичного методів. Такий методологічний підхід дав змогу проаналізувати
процес становлення та історію розвитку маркетингу образотворчого мистецтва, провести дослідження
маркетингових процесів при просуванні творів мистецтва на артринку в різні часи історії людства. Наукова
новизна полягає в розширенні уявлень про ринок образотворчого мистецтва. У статті вперше: досліджено
маркетингові процеси на артринку від античних часів до початку ХХІ століття; проаналізовано проблеми, що
формувались та долались упродовж історії появи та становлення маркетингу у сфері культури та мистецтва;
встановлено теоретичні основи маркетингу образотворчого мистецтва та шляхи практичного їх утілення.
Висновки. Проведений аналіз дав змогу визначити, що ще до виникнення сучасного артринку як елемента
загального капіталістичного ринку, рух творів образотворчого мистецтва вже тисячі років тому, в античні часи,
містив елементи маркетингових підходів і технологій, що цілком було викликано наявними в ті часи процесами
продажу і купівлі творів мистецтва, обміну ними та їх колекціонуванням. Зокрема, ідеться про передвісників
маркетингових підходів і технологій, спрямованих на своєрідне задоволення в суспільстві попиту на твори
образотворчого мистецтва; організацію збирання, класифікації і колекціонування творів образотворчого
мистецтва; проведення експертизи їх якості та оригінальності; визначення наявних уже в ті часи методів
просування творів у суспільстві. Загалом може йтися про існування до періоду виникнення сучасного артринку
творів образотворчого мистецтва «дикого ринку», який певним чином «регулював» процеси руху творів
мистецтва в суспільстві.
Description:
The purpose of the article is to research and analyse the development of marketing technologies in the fine art
market from the ancient times to the beginning of the 21st century. The research methodology consists in the application
of comparative, empirical, and theoretical methods. This methodological approach allows analysis of the formation
process and the history of the development of fine art marketing, conducting a research of marketing processes during the
promotion of works of art on the art market at different periods of human history. The scientific novelty consists in
expanding ideas about the fine art market. The article explores for the first time marketing processes on the art market
from the ancient times to the beginning of the 21st century. The article analyses for the first time the problems that were
formed and overcome during the history of the emergence and development of marketing in the field of culture and art.
Besides, for the first time, the theoretical foundations of fine art marketing and the ways of their practical implementation
are analysed. Conclusions. The conducted analysis allowed us to determine that even before the emergence of the modern
art market as an element of the general capitalist market, the movement of works of fine art already thousands of years
ago, in the ancient times contained elements of marketing approaches and technologies. This movement was caused by
the processes of sale and purchasing, exchanging, and collecting works of art. In particular, we are talking about the
precursors of marketing approaches and technologies aimed at a kind of satisfaction of the demand for works of fine art in society; organisation of classification and collection of works of fine art; examination of their quality and originality;
determining the methods of works of art promotion in society. All these methods were already available at that time. In
general, we can talk about the existence before the emergence of the modern art market of works of fine art, the so-called
«wild market», which in a certain way "regulated" the processes of the movement of works of art in society.