Abstract:
Мета статті полягає в здійсненні порівняльного аналізу інституційних репозитаріїв закладів
вищої освіти України з підготовки фахівців у галузі інформаційної, бібліотечної та архівної справі
як складової якості наукової комунікації в сучасному освітньому просторі. Методологія дослідження базується на застосуванні теорії наукових комунікацій, загальнонаукових і спеціальних методів пізнання, зокрема аналізу, синтезу, моніторингу та порівняння. Наукова новизна роботи полягає
в розширенні уявлень про сучасну ситуацію затребуваності серед користувачів науково-освітніх ресурсів інституційних репозитаріїв ЗВО з підготовки фахівців у галузі інформаційної, бібліотечної та
архівної справи. Висновки. Проаналізовано інституційні репозитарії 10 закладів вищої освіти з підготовки фахівців у галузі інформаційної, бібліотечної та архівної справи через застосування
Webometrics, QS World University Rankings, SimilarWeb. Незважаючи на високі рейтингові позиції провідних ЗВО у Webometrics та QS World University Rankings, звертання користувачів до інституційних
репозитаріїв залишається на недостатньому рівні. Дослідження за вебаналітикою SimilarWeb дало
змогу визначити чотирьох лідерів ЗВО за кількістю відвідування їхніх репозитаріїв користувачами:
Західноукраїнський національний університет (ЗУНУ), Київський національний університет імені Тараса Шевченка (КНУ), Національний авіаційний університет (НАУ), Волинський національний університет імені Лесі Українки (ВНУ). Визначено також рівень використання основних каналів комунікації
(пряме звертання, звичайний пошук, реферали, електронна пошта, соціальні мережі) для використання репозитаріїв кожним ЗВО та надано рекомендації щодо популяризації науково-освітніх ресурсів репозитаріїв, використання PR і рекламних технологій бібліотекарями та всіма учасниками наукової комунікації ЗВО для підвищення її якості в сучасному освітньому просторі.
Description:
The purpose of the article is to conduct a comparative analysis of institutional repositories of higher
education institutions of Ukraine for training specialists in the field of information, library, and archival
studies as a component of the quality of academic communication in the modern educational space. The
research methodology is based on the application of the theory of scientific communication, general scientific
and special methods of cognition, including analysis, synthesis, monitoring, and comparison. The scientific
novelty of the study is to expand the understanding of the current situation of demand among users of scientific
and educational resources of institutional repositories of higher education institutions for the training of
specialists in the field of information, library, and archival studies. Conclusions. The article analyses the
institutional repositories of ten higher education institutions for training of specialists in the field of
information, library, and archival studies using Webometrics, QS World University Rankings, and SimilarWeb.
Despite the high-ranking positions of the leading higher education institutions in Webometrics and QS World
University Rankings, user access to institutional repositories remains at an insufficient level. A study based on
web analytics by SimilarWeb has identified four leading HEIs by the number of visits to their repositories by
users: Western Ukrainian National University (WUNU), Taras Shevchenko National University of Kyiv
(TSNU), National Aviation University (NAU), and Lesya Ukrainka Volyn National University (VNU). The level
of use of the main communication channels (direct access, regular (standard) search, referrals, e-mail, social
networks) for the use of repositories by each higher education institution is also determined, and
recommendations are given on the promotion of scientific and educational resources of repositories and the
use of PR and advertising technologies by librarians and all participants of scientific communication of higher
education institutions to improve its quality in the modern educational space.