Abstract:
Мета статті – проаналізувати особливості формування цифрової компетентності майбутніх
фахівців інформаційної, бібліотечної та архівної справи в процесі вивчення ними циклу професійно орієнтованих дисциплін. Методологія дослідження полягає в застосуванні загальнонаукових і спеціальних
методів дослідження: аналізу, синтезу, класифікації та систематизації теоретичних даних, а також
бібліографічного, аналітичного, документознавчого аналізу. Вказані методи дослідження надали можливість комплексно дослідити проблему формування цифрової компетентності студентів і зробити відповідні висновки. Наукова новизна роботи полягає в тому, що: 1) зроблено акцент на те, що в розробці
навчальних спеціалізованих курсів викладач повинен керуватися державними стандартами вищої освіти;
2) обґрунтовано необхідність формування в студентів інформаційної, бібліотечної та архівної справи цифрової компетентності в межах вивчення циклу спеціалізованих дисциплін; 3) узагальнено досвід формування в здобувачів спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» Львівського національного університету ім. І. Франка цифрової компетентності. Висновки. На сучасному етапі відбувається
значне розширення меж застосування новітніх інформаційних технологій у діяльності документно-інформаційних установ, що важливо врахувати при підготовці та вдосконаленні навчальних програм циклу спеціалізованих дисциплін для студентів спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».
Description:
The purpose of the article is to analyse the features of the formation of digital competence of future
specialists in information, library, and archival studies in the process of studying a cycle of professionally
oriented disciplines. The research methodology consists in the application of general scientific and special research methods: analysis, synthesis, classification and systematisation of theoretical data, as well as
bibliographic, analytical, and documentary analysis. These research methods provided an opportunity for a
comprehensive study of the problem of the formation of digital competence of students and draw relevant
conclusions and generalisations. The scientific novelty of the work is that: 1) the emphasis is placed on the
fact that in developing specialised courses, the teacher should be guided by the state standards of higher
education; 2) the necessity of forming digital competence in students of information, library and archival
affairs within the framework of studying a cycle of specialised disciplines is substantiated; 3) the experience
of forming digital competence in students of speciality 029 "Information, Library and Archival Affairs" of Ivan
Franko National University of Lviv is summarised. Conclusions. At the present stage, there is a significant
expansion of the boundaries of the use of the latest information technologies in the activities of documentary
and information institutions. Therefore, today it is important to take into account this aspect when preparing
and improving the training programmes of the cycle of specialised disciplines for students majoring in 029
“Information, library, and archival studies”.