Abstract:
Мета роботи – розглянути мініатюри «Ambrosian Iliad» як елемент візуалізації обрядово-ритуального
«entertainment» в контексті розвитку античної культури. У дослідженні в якості методології залучено
аналітичний метод, для дослідження мініатюр «Ambrosian Iliad», а також вивчення теоретичного матеріалу про
обрядово-ритуальний вид «entertainment»; залучено історико-культурологічний метод для аналізу мініатюри як
однієї з образотворчих складових обрядово-ритуального «entertainment» в соціокультурному житті Античності;
використовується мистецтвознавчий метод для детального розгляду мініатюр «Ambrosian Iliad», яка є унікальним
ілюмінованим рукописом V століття, де зображена практично вся «Іліада» Гомера, особливої уваги заслуговують
сцени обрядово-ритуальних видовищ. Наукова новизна статті полягає в дослідженні мініатюр «Ambrosian Iliad»
як елементу візуалізації обрядово-ритуального «entertainment», а також мініатюри як однієї з образотворчих
складових обрядово-ритуального «entertainment» в соціокультурному житті Античності. Висновки. В статті
досліджено мініатюри «Ambrosian Iliad» як елемент візуалізації обрядово-ритуального «entertainment» в культурі
Античності. Визначено, що в «Ambrosian Iliad» з часом намітилась тенденція зміщення акценту з
літературознавчих питань до підвищення інтересу до міфологічних і гомерівських «образів» в образотворчому
контексті (Аnthony Snodgrass, Karl Schefold and Luca Giuliani, H. Shapiro), також мініатюри «Ambrosian Iliad»
розглядаються як соціальне явище в культурі піздньої Античності (Ceil Parks Bare). Розглянуто історію рукопису,
і характерну особливість малювання мініатюр «Ambrosian Iliad» (використання золотого і червоного відтінку в
одязі, померанчево-зеленої палітри у малюванні фону). Особливо розглянуті мініатюри, сюжет яких присвячено
обрядово-ритуальним видовищам: Калхас зробив передбачення, згідно знаменню, яке він бачив, що дракон
вбиває дев’ять птахів в Авліді, Троя повинна впасти лише на десятий рік осади. Агамемнон пропонує воїнам
грекам повернутись до дому і зняти осаду, але вони знають про це знамення і про обряд жертвоприношення і
залишаються, бо вірять в знамення Калхаса. На іншій мініатюрі ми бачимо як грецькі царі під керівництвом
Агамемнона приносять бика в жертву Зевсу. І найцікавішою є мініатюра де Ахіллес просить Зевса помилувати і
зберегти життя Патрокла свого названого брата, приносячи жертву Зевсу. Розглянуто класифікацію п’яти груп
мініатюр «Ambrosian Iliad» запропоновану Бандінеллі. Доведено, що мініатюри «Ambrosian Iliad», як
образотворча складова обрядово-ритуального феномену «entertainment», відобразили не лише мистецькі аспекти
соціокультурного життя Античності, а і виступили уособленням візуалізації культу героя.
Description:
The purpose of the article is to consider the miniatures of the "Ambrosian Iliad" as an element of visualisation of
ceremonial and ritual "entertainment" in the context of the development of ancient culture. The methodology of the
research. The study uses the analytical method as a methodology to study the miniatures of the Ambrosian Iliad, as well
as to study the theoretical material on the ceremonial and ritual type of "entertainment"; the historical and cultural method
is used to analyse the miniature as one of the visual components of the ceremonial and ritual "entertainment" in the sociocultural life of Antiquity; the art history method is used for a detailed examination of the miniatures of the Ambrosian
Iliad, which is a unique illuminated manuscript of the fifth century, depicting almost the entire Iliad of Homer, with
special attention to the scenes of ritualistic spectacles. The scientific novelty of the article lies in the study of the
miniatures of the Ambrosian Iliad as an element of visualisation of ritual and ritual "entertainment", as well as the
miniature as one of the visual components of ritual and ritual "entertainment" in the socio-cultural life of Antiquity.
Conclusions. The article examines the miniatures of the Ambrosian Iliad as an element of visualisation of ceremonial
and ritual "entertainment" in the culture of antiquity. It is determined that in the Ambrosian Iliad, over time, there was a tendency to shift the emphasis from literary issues to an increased interest in mythological and Homeric "images" in the
visual context (Anthony Snodgrass, Karl Schefold and Luca Giuliani, H. Shapiro), and the miniatures of the Ambrosian
Iliad are also considered as a social phenomenon in the culture of late antiquity (Ceil Parks Bare). The history of the
manuscript and the characteristic feature of the Ambrosian Iliad miniatures (the use of gold and red shades in clothing,
orange and green palette in drawing the background) are considered. The miniatures, the plot of which is devoted to
ritualistic spectacles, are especially considered: Calchas made a prediction that, according to a sign he saw of a dragon
killing nine birds in Avlida, Troy should fall only in the tenth year of the siege. Agamemnon suggests that the Greek
soldiers return home and lift the siege, but they know about this sign and the sacrifice and stay because they believe in
the signs of Calchas. Another miniature shows the Greek kings under the leadership of Agamemnon sacrificing a bull to
Zeus. And the most interesting is the miniature where Achilles asks Zeus to pardon and save the life of Patroclus, his
foster brother, by sacrificing to Zeus. The classification of five groups of miniatures of the Ambrosian Iliad proposed by
Bandinelli is considered. It is proved that the miniatures of the Ambrosian Iliad, as a pictorial component of the ceremonial
and ritual phenomenon of "entertainment", reflected not only the artistic aspects of the socio-cultural life of Antiquity,
but also served as the personification of the visualisation of the hero cult.