Abstract:
Мета роботи — віднайти «прояви науковості» в фундаментальній праці П. Сокальського в контексті
тогочасного стану розвитку наукових знань як таких, розбудови української музичної науки. Методологія
дослідження виявляється у використанні спеціально-історичного (компаративного та історико-типологічного),
гносеологічного та узагальнюючого методів аналізу. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українській
музикології здійснено спробу аналізу індивідуального наукового здобутку вченого в контексті характерних рис
класичного та некласичного періодів у розвитку науки останньої чверті ХІХ ст. Обґрунтовано, що дослідження
П. Сокальського втілює ознаки періоду першого та демонструє прикмети наступного — некласичного — етапу її
розвитку. При тому має питомо національну рису — спрямованість на пошук національної своєрідності музики,
прикмет національного музичного стилю. Висновки. Аналіз капітального дослідження довів, що його Автор,
матеріалізувавши стан української музикології в другій половині ХІХ ст., увійшов у її історію як один із
фундаторів ідеалів та норм наукового мислення, наукових підходів і об’єктивних методів дослідження. Він також
намітив конкретні перспективні напрями подальших дослідницьких інтересів.
Description:
The purpose of the article is to find the "manifestations of scholarship" in the fundamental work of P. Sokalskyi
in the context of the then state of development of scientific knowledge as such, the development of Ukrainian musical
science. The research methodology is found in the use of special historical (comparative and historical-typological),
epistemological, and generalising methods of analysis. The scientific novelty lies in the fact that for the first time in
Ukrainian musicology an attempt was made to analyse the individual scientific achievement of the scientist in the context
of the characteristic features of the classical and non-classical periods in the development of science in the last quarter of
the nineteenth century. It is substantiated that P. Sokalskyi's research embodies the features of the first period and
demonstrates signs of the next — non-classical — stage of its development. At the same time, it has a peculiarly national
feature — the focus on the search for the national originality of music, the signs of a national musical style. Conclusions.
The analysis of the major study proved that its Author, having materialised the state of Ukrainian musicology in the
second half of the nineteenth century, went down in its history as one of the founders of the ideals and norms of scientific
thinking, scientific approaches, and objective research methods. It also outlined specific promising areas of further
research interests.