Abstract:
The purpose of the paper is to consider modern performances that demonstrate the synthesis of music and dance.
Research methodology. To achieve the goal, a set of methods was used: general scientific – analysis, synthesis,
generalization, which were used to clarify the state of elaboration of the problem of music and dance synthesis in
performances; concrete-scientific – comparative and structural analysis used to distinguish the main dance companies and
features of performances; historical-genetic and retrospective, which were used to clarify certain historical aspects of the
research problem; a biographical method that made it possible to consider the figure of famous performance art creators.
Scientific novelty. For the first time in the domestic research area, modern performances that demonstrate the synthesis
of music and dance were considered. Conclusions. The publication proves that the synthesis of music and dance is a
powerful form of artistic expression that allows creating a unique and exciting experience for the audience. A dynamic,
interactive event that integrally combines music and dance is a performance. It is found that the innovative performances
that combine music and dance belong to the American choreographer Twyla Tharp. Collaborating with a wide range of
musicians, artists, Tharp creates works (“Preludes and Fugues”, “Times Change”) that synthesize music and dance to
create movement that is directly inspired by the rhythms and melodies of music. The Alvin Ailey American Dance Theater
with the performance “Grace” became a powerful innovative practice that combines the emotional depth of musical
accompaniment and technical dance skill.
Description:
Мета роботи – розглянути сучасні перформанси, які демонструють синтез музики і танцю. Методологія
дослідження. Для реалізації досягнення поставленої мети використано комплекс методів: загальнонаукові –
аналіз, синтез, узагальнення, які застосовувалися задля з’ясування стану розробленості проблеми синтезу музики
і танцю в перформансах; конкретно-наукові – порівняльно-зіставний та структурний аналіз задля виокремлення
основних танцювальних компаній та характеристики перформансів; історико-генетичний та ретроспективний,
що використовувався з метою з’ясування окремих історичних аспектів проблеми дослідження; біографічний
метод, який надав можливість розглянути постать відомих творців перформансу. Наукова новизна. Вперше у
вітчизняному науковому просторі розглянуто сучасні перформанси, які демонструють синтез музики і танцю.
Висновки. У публікації доведено, синтез музики і танцю є потужною формою художнього вираження, яка
дозволяє створити унікальний і захоплюючий досвід для глядачів. Динамічна, інтерактивна подія, яка цілісно
поєднує музику і танець є перформанси. З’ясовано, новаторські перформанси, які поєднують музику і танець
належать американській хореографині Твайлі Тарп. Співпрацюючи із широким колом музикантів, художників,
Тарп створює роботи («Прелюдії та фуги», «Часи змінюються»), які синтезують музику і танець з метою
створення руху, котрий безпосередньо натхненний ритмами та мелодіями музики. Потужною інноваційною
практикою, яка поєднує емоційну глибину музичного супроводу та технічну танцювальну майстерність став
Американський театр танцю Елвіна Ейлі із перформансом «Благодать».