Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Мода як культурна практика: ідентифікація за основними характеристиками

Show simple item record

dc.contributor.author Черевач, Вікторія Вікторівна
dc.date.accessioned 2023-10-20T10:29:59Z
dc.date.available 2023-10-20T10:29:59Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Черевач В. В. Мода як культурна практика: ідентифікація за основними характеристиками // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 3. С. 88–93. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5092
dc.description The purpose of the article is to define and characterise the features of fashion as a cultural practice. Research methodology. Fashion as a polysemantic phenomenon requires an appropriate approach for its objectification in scientific research. The latter is not limited to one scientific field, but relies on an interdisciplinary methodology. Therefore, the research used an inclusive combination of a number of approaches integrated from cultural studies, sociology, psychology, and relevant methods. The scientific novelty consists in defining and substantiating the main characteristics of fashion as a cultural universal. Conclusions. The main characteristics of fashion as a cultural practice are: dynamism and variability (constantly changing and subject to various socio-cultural influences); historical basis and continuity (has a historical basis, serves as a form of expression of cultural identity and a way of establishing a connection with previous generations); socio-communicative nature (is a means of communication, expression of status and belonging to a certain group); dialectic and ambivalence (contradiction between the desire for originality and submission to other or previous fashion trends, individuality and conformity, innovation, and the desire to preserve the established order, universality, and support of the local cultural context, commercialisation and potential as a trigger of social change); cultural universality (contains cultural universals in the structure: convenience, usefulness, comfort, practicality, aesthetics, beauty). In general, fashion as a cultural practice is a dynamic phenomenon that reflects the diversity and complexity of contemporary culture. It is a means of expressing the way of life and meaning systems of culture, maintaining social ties and identity, forming sociocultural trends. The specified characteristics make it possible to state that fashion as an important cultural phenomenon, an integral component of the way of life is a cultural practice that, on the one hand, responds to all socio-cultural changes, and on the other hand, reflects the peculiarities of a certain historical era and is able to adequately represent them, acting as a kind of indicator and marker of transformations. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – визначити і охарактеризувати особливості моди як культурної практики. Методологія дослідження. Мода як полісемантичний феномен вимагає відповідного підходу для своєї об'єктивізації у наукових розвідках. Останнє не обмежується однією науковою сферу, а спирається на міждисциплінарну методологію. Тому в дослідженні використано інклюзивне поєднання низки підходів, інтегрованих з культурології, соціології, психології, а також відповідних методів. Наукова новизна полягає у визначенні і обґрунтуванні основних характеристик моди як культурної практики. Висновки. Основними характеристиками моди як культурної практики є: динамічність і мінливість (постійно змінюється та схильна до різних соціокультурних впливів); історичне підґрунтя та спадкоємність (має історичне підґрунтя, слугує формою вираження культурної ідентичності та способом встановлення зв'язку з попередніми поколіннями); соціально-комунікативна природа (є засобом комунікації, вираження статусу та приналежності до певної групи); діалектичність і амбівалентність (втримує суперечність між прагненням до оригінальності та підпорядкуванням іншим чи попереднім модним течіям, індивідуальністю і конформізмом, інноваційністю та прагненням зберігати усталений порядок, універсальністю та підтримкою місцевого культурного контексту, комерціалізацією і потенціалом тригера соціальних змін); культурна універсальність (втримує у структурі культурні універсалії: зручність, корисність, комфорт, практичність, естетичність, красу). Загалом мода як культурна практика є динамічним феноменом, який відбиває різноманітність і складність сучасної культури. Вона є засобом вираження способу життя та смислових систем культури, підтримки соціальних зв'язків та ідентичності, формування соціокультурних трендів тощо. Визначені характеристики дають змогу констатувати, що мода як важливий феномен культури, невід'ємна складова способу побутування – це культурна практика, яка, з одного боку, реагує на всі соціокультурні зміни, а з іншого - відображає особливості певної історичної епохи та в змозі адекватно їх репрезентувати, виступаючи своєрідним індикатором і маркером трансформацій. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject мода uk_UA
dc.subject культурні практики uk_UA
dc.subject культура uk_UA
dc.subject соціум uk_UA
dc.subject соціокультурні трансформації uk_UA
dc.title Мода як культурна практика: ідентифікація за основними характеристиками uk_UA
dc.title.alternative Fashion as a Cultural Practice: Identification by Main Characteristics uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account