Короткий опис(реферат):
Мета статті – визначити і охарактеризувати особливості моди як культурної практики. Методологія
дослідження. Мода як полісемантичний феномен вимагає відповідного підходу для своєї об'єктивізації у
наукових розвідках. Останнє не обмежується однією науковою сферу, а спирається на міждисциплінарну
методологію. Тому в дослідженні використано інклюзивне поєднання низки підходів, інтегрованих з
культурології, соціології, психології, а також відповідних методів. Наукова новизна полягає у визначенні і
обґрунтуванні основних характеристик моди як культурної практики. Висновки. Основними характеристиками
моди як культурної практики є: динамічність і мінливість (постійно змінюється та схильна до різних
соціокультурних впливів); історичне підґрунтя та спадкоємність (має історичне підґрунтя, слугує формою
вираження культурної ідентичності та способом встановлення зв'язку з попередніми поколіннями); соціально-комунікативна природа (є засобом комунікації, вираження статусу та приналежності до певної групи);
діалектичність і амбівалентність (втримує суперечність між прагненням до оригінальності та підпорядкуванням
іншим чи попереднім модним течіям, індивідуальністю і конформізмом, інноваційністю та прагненням зберігати
усталений порядок, універсальністю та підтримкою місцевого культурного контексту, комерціалізацією і
потенціалом тригера соціальних змін); культурна універсальність (втримує у структурі культурні універсалії:
зручність, корисність, комфорт, практичність, естетичність, красу). Загалом мода як культурна практика є
динамічним феноменом, який відбиває різноманітність і складність сучасної культури. Вона є засобом вираження
способу життя та смислових систем культури, підтримки соціальних зв'язків та ідентичності, формування
соціокультурних трендів тощо. Визначені характеристики дають змогу констатувати, що мода як важливий
феномен культури, невід'ємна складова способу побутування – це культурна практика, яка, з одного боку, реагує
на всі соціокультурні зміни, а з іншого - відображає особливості певної історичної епохи та в змозі адекватно їх
репрезентувати, виступаючи своєрідним індикатором і маркером трансформацій.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to define and characterise the features of fashion as a cultural practice. Research
methodology. Fashion as a polysemantic phenomenon requires an appropriate approach for its objectification in scientific
research. The latter is not limited to one scientific field, but relies on an interdisciplinary methodology. Therefore, the
research used an inclusive combination of a number of approaches integrated from cultural studies, sociology,
psychology, and relevant methods. The scientific novelty consists in defining and substantiating the main characteristics
of fashion as a cultural universal. Conclusions. The main characteristics of fashion as a cultural practice are: dynamism
and variability (constantly changing and subject to various socio-cultural influences); historical basis and continuity (has
a historical basis, serves as a form of expression of cultural identity and a way of establishing a connection with previous
generations); socio-communicative nature (is a means of communication, expression of status and belonging to a certain
group); dialectic and ambivalence (contradiction between the desire for originality and submission to other or previous
fashion trends, individuality and conformity, innovation, and the desire to preserve the established order, universality,
and support of the local cultural context, commercialisation and potential as a trigger of social change); cultural
universality (contains cultural universals in the structure: convenience, usefulness, comfort, practicality, aesthetics,
beauty). In general, fashion as a cultural practice is a dynamic phenomenon that reflects the diversity and complexity of
contemporary culture. It is a means of expressing the way of life and meaning systems of culture, maintaining social ties and identity, forming sociocultural trends. The specified characteristics make it possible to state that fashion as an
important cultural phenomenon, an integral component of the way of life is a cultural practice that, on the one hand,
responds to all socio-cultural changes, and on the other hand, reflects the peculiarities of a certain historical era and is
able to adequately represent them, acting as a kind of indicator and marker of transformations.