Abstract:
Мета роботи. Висвітлити та охарактеризувати ідентифікатор сценічної дії, її специфічну різноманітність у
процесі створення артистом партитури образу ролі у відповідності до персоніфікації драматичного твору,
враховуючи всі характерні ознаки ідейно-емоційної словесної та фізичної виразності. Методологія дослідження
полягає у застосуванні функціонального методу для розгляду компліментарності словесної та сценічної дії,
статурної відповідності пози і жесту, загальної пластичності культури тіла, рівнів творчого потенціалу, категорій
психофізичної дії; мистецтвознавчого методу для осмислення інтерпретації образу персонажа драматичного
твору у процесі створення виконавцем сценічного рольового матеріалу на основні творчого переосмислення ряду
подій, здійснюючи різні варіанти трансформації позахудожніх фактів за допомогою власної емоційної пам’яті;
системного методу для розкриття і розуміння сутності механізму формування загального малюнку образу ролі у
процесі сценічної дії, комплексу репетицій, креативності індивіда виконавця; аналітичного методу для аналізу
характерних ознак формули візуально-видовищної моделі вистави, класифікаційного орієнтиру певних
сценічних дій відповідно до жанрового плану вистави. Новизна дослідження полягає у розгляді процесуальної
сутності творчої діяльності артиста, послідовному аналізі компаративності сценічної дії та драматургічного ряду
подій, обґрунтування головних засобів і способів виразності акторської гри. Висновки. Актор – образно-творча
субстанція формотворення театрального мистецтва, головною категорією якої є безпосередньо сценічна дія,
істотність якої визначається драматичними обставинами, якістю, стосунками, взаємовідносинами між
персонажами, рядом подій, просторово-часовим виміром та володіння притаманними властивостями художнього
образу ролі. Мистецька творчість майстрів сценічного видовища як живий організм існує завдяки новим ідеям
трактовки партитури виконання задуму вистави та оригінально-сучасного втілення і апріорі не може існувати без
новітніх прийомів і методів артистичного виконання.
Description:
The purpose of the work. Highlight and characterise the identifier of the stage action, its specific diversity in the
process of the artist's creation of the score of the image of the role in accordance with the personification of the dramatic
work, taking into account all the characteristic signs of ideological-emotional verbal and physical expressiveness. The
research methodology consists in the application of the functional method to consider the complementarity of verbal
and stage action, physical correspondence of posture and gesture, general plasticity of body culture, levels of creative
potential, categories of psychophysical action; the art method for understanding the interpretation of the image of a
character in a dramatic work in the process of creating stage role-playing material by the performer on the basis of a
creative reinterpretation of a number of events, implementing various options for the transformation of extra-artistic facts
with the help of one's own emotional memory; a systematic method for revealing and understanding the essence of the
mechanism of formation of the general picture of the image of the role in the process of stage action, a set of rehearsals,
creativity of the individual performer; analytical method for the analysis of the characteristic features of the formula of the visual-spectacle model of the performance, the classification reference point of certain stage actions according to the
genre plan of the performance. The novelty of the research consists in considering the procedural essence of the artist's
creative activity, a consistent analysis of the comparability of the stage action and the dramaturgical series of events, the
justification of the main means and ways of expressiveness of acting. Conclusions. An actor is an imaginative and creative
substance of the formation of theatrical art, the main category of which is directly the stage action, the essentiality of
which is determined by dramatic circumstances, quality, relationships, relationships between characters, a series of events,
space-time dimension and possession of the inherent properties of the artistic image of the role. The artistic creativity of
the masters of the stage spectacle as a living organism exists thanks to new ideas of interpretation of the score,
implementation of the idea of the performance and original modern embodiment, and a priori cannot exist without the
latest techniques and methods of artistic performance.