Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Академізм у монументальному живописі Києво-Печерської лаври в кінці ХІХ – на початку ХХІ століття

Show simple item record

dc.contributor.author Бардік, Марина Афанасіївна
dc.date.accessioned 2023-12-20T10:50:29Z
dc.date.available 2023-12-20T10:50:29Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Бардік М. А. Академізм у монументальному живописі Києво-Печерської лаври в кінці ХІХ – на початку ХХІ століття // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 4. С. 72–80. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5205
dc.description The purpose of the article is to introduce into scientific circulation, to attribute modern compositions of the academic mural painting in the Dormition Cathedral of the Kyiv-Pechersk Lavra, to study their genesis. The research methodology consists in the complex application of historical and cultural analysis, art study, diachronic ones, as well as empirical observation. The scientific novelty of the study. The materials of the survey and proposals for restoration (1998) the compositions of academic mural painting in the Dormition Cathedral of the Kyiv-Pechersk Lavra of the late 19th – early 20th centuries have been introduced into scientific circulation. The academic mural painting in the Dormition Cathedral, the 21st century, has been introduced into scientific circulation. Its attribution has been performed. The names of the artists have been introduced into scientific circulation and it has been detailed who among them is the author of the project, who painted the holy images and who painted the ornaments. The dating of the compositions in different compartments of the Cathedral and the technique of their performance have been determined. The main thematic and plot lines have been revealed. The thematic, plot, iconographic, decorative, coloristic connections of the modern academic mural painting with the murals of the late 19th – early 20th centuries and with visual records have been studied. The similarities and differences of the academic compositions of 1897–1901 and 2018–2022 have been analysed. The principle of forming the colouring of modern academic murals has been revealed. Conclusions. In the modern decoration of the Dormition Cathedral of the Kyiv-Pechersk Lavra, the Academicism painting (1897–1901) is presented in the apse of the southern nave (diaconicon). In this compartment, authentic fragments of academic compositions have been restored, the painting system has been revived based on archival photos, and some new academic compositions have been introduced to it. Mural paintings have been performed by artists under the supervision of Oleksandr Pashkovskyi in 2018– 2019. They also performed new murals in the academic tradition in the altar part of side-altar of the Saint Apostle Andrew the First Called in the southern part of choirs in 2020–2021. In the northern part of the choirs, paintings have been started and then suspended in 2022. In the new murals complex the artists cite in extenso or in part the compositions of the late 19th – early 20th centuries using archival photos. The murals have been performed in mixed techniques: holy images in oil, ornaments in acrylic paints. The composition ‘Glorification of Theotokos’ differs in the techniques; it is painted with oil on canvas. In the modern interpretation, the cited compositions can keep or change the primary location. The colouring of the new murals is formed on the basis of fragments of authentic compositions. A considerable part of the decoration is occupied by stylised ornaments as well as in murals of 1897–1901. The new and primary mural painting combine same academic principles of visual language, iconographic and colour principles, thematic and plot lines. Same general thematic lines are such as Theotokos theme, the theme of the Last Judgment, the Christianization of Ancient Rus, images of the saints of Ancient Rus and saints associated with the Kyiv-Pechersk Lavra. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – ввести в науковий обіг, атрибутувати композиції сучасного академічного монументального живопису в Успенському соборі Києво-Печерської лаври, дослідити їхній генезис. Методологія дослідження полягає в комплексному застосуванні історико-культурного, мистецтвознавчого, діахронного аналізу, емпіричного спостереження. Наукова новизна роботи. Введено в науковий обіг матеріали обстеження та пропозиції з реставрації (1998) композицій академічного стінопису кінця ХІХ – початку ХХ ст. в Успенському соборі Києво-Печерської лаври. Введено в науковий обіг академічний монументальний живопис Успенського собору ХХІ ст. Виконано його атрибуцію. Введені в науковий обіг імена художників і деталізовано, хто з них є автором проєкту, хто писав святі зображення і хто – орнаменти. Визначено датування композицій у різних компартиментах собору і техніку їхнього виконання. Розкриті основні тематико-сюжетні лінії. Досліджено тематичний, сюжетний, іконографічний, декоративний, колористичний зв’язок нового академічного стінопису з розписами межі ХІХ–ХХ ст. та з архівними візуальними джерелами. Проаналізовано схожість і різницю академічних композицій 1897–1901 рр. та 2018–2022 рр. Розкрито принцип формування колориту сучасних академічних розписів. Висновки. У сучасній декорації Успенського собору Києво-Печерської лаври живопис академізму (1897–1901) представлений в апсиді південної нави (дяиконнику). У цьому компартименті були реставровані автентичні фрагменти академічних композицій, за архівними фото відроджена система розписів, до неї введені деякі нові академічні композиції. Розписи виконали художники на чолі з Олександром Пашковським у 2018–2019 рр. Вони ж виконали нові розписи в академічній традиції у вівтарі приділу апостола Андрія Первозваного та в південній частині хорів у 2020–2021 рр. У північній частині хорів виконання розписів було розпочато, а потім призупинено у 2022 р. У комплексі нових розписів художники цитують повністю або частково композиції межі ХІХ–ХХ ст., використовуючи архівні фото. Розписи виконані в мішаній техніці: святі зображення – олією, орнаменти – акриловими фарбами. За технікою вирізняється композиція «Похвала Богородиці» – полотно, олія. У сучасному трактуванні цитовані композиції можуть зберігати або змінювати первинну локацію. Колорит нових розписів формується на основі фрагментів автентичних композицій. Як і в розписах 1897–1901 рр., значну частину декорації займають стилізовані орнаменти. Новий і первинний живопис поєднують спільні академічні засади образотворчої мови, іконографічні та колірні засади, тематико-сюжетні лінії. Спільними головними тематичними лініями є: Богородична тема, тема Страшного суду, утвердження християнства на теренах Давньої Русі, образи святих Давньої Русі і святих, пов’язаних з Києво-Печерською лаврою uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject духовна культура uk_UA
dc.subject академічний живопис uk_UA
dc.subject православ’я uk_UA
dc.subject монументальний живопис uk_UA
dc.subject сакральний живопис uk_UA
dc.subject український живопис uk_UA
dc.subject Успенський собор uk_UA
dc.subject академізм uk_UA
dc.title Академізм у монументальному живописі Києво-Печерської лаври в кінці ХІХ – на початку ХХІ століття uk_UA
dc.title.alternative Academicism in the Kyiv-Pechersk Lavra Mural Painting the Late 19th and Early 21st Centuries uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account