Abstract:
Мета роботи полягає в окресленні педагогічних принципів викладання мистецьких дисциплін для
здобувачів вищої освіти спеціальності графічного дизайну під час воєнного стану (на прикладі Національної
академії керівних кадрів культури і мистецтв (НАКККіМ)). Методологія роботи полягає в застосуванні
комплексу загальнонаукових методів, серед яких основними є: об‘єктивності, функційності, порівняльного
аналізу, пояснювальний, узагальнення та систематизації; спеціальних – комплекс педагогічних методів:
організації навчального процесу, проблемного викладання, лекційний, дослідницький, творчий тощо. Наукова
новизна. Уперше подані основні педагогічні принципи, на підставі яких автор викладає майбутнім графічним
дизайнерам низку мистецьких дисциплін у НАКККіМ. Підґрунтям для аналізу й узагальнення виділеної
проблематики стали дослідження вітчизняних науковців. При цьому розкрито понятійний апарат, юридично-нормативну базу, проаналізовано основні принципи роботи викладача в умовах воєнного стану в Україні.
Висновки. Серед широкого діапазону педагогічних принципів викладання дисциплін мистецького спрямування
для майбутніх графічних дизайнерів під час воєнного стану в Україні акцентуємо на такі, як: безпечності
освітнього процесу; відповідальності здобувача за тематичний вибір, дотримання ним академічних і правових
засад у творчій діяльності; узгодженість з громадянськими/ суспільними запитами; художньої оригінальності в
дизайнерському проєктуванні та наукової обґрунтованості в проведенні й описі академічних досліджень;
партнерські умови викладач–здобувач; культурного поступу; транскордонної освіти та мультикультуралізму;
професійної реалізації.
Description:
The purpose of the paper consists in outlining the pedagogical principles of teaching art disciplines for students
of higher education majoring in graphic design during martial law (on the example of the National Academy of Culture
and Arts Management (NAСАM). The research methodology consists in the application of a complex of general
scientific methods, among which the main ones are: objectivity, functionality, comparative analysis, explanatory,
generalisation, and systematisation. Special methods include a complex of pedagogical methods: organisation of the
educational process, problem-based teaching, lecture, research, and creative methods. Scientific novelty of the
research. Submitted for the first time pedagogical principles are presented, on the basis of which the author teaches
future graphic designers a number of artistic disciplines at NAСАM. The research of domestic scholars became the
basis for the analysis and generalisation of the selected issues. At the same time, the conceptual apparatus, the legal and regulatory framework were revealed, and the main principles of the lecturer's work in the conditions of martial law in
Ukraine. Conclusions. Among the wide range of pedagogical principles of teaching artistic disciplines for future
graphic designers during the martial law in Ukraine, we emphasise: safety of the educational process; the responsibility
of the student for the thematic choice, their observance of academic and legal principles in creative activity; consistency
with civil/public requests; artistic originality in design and projecting and scientific validity in conducting and
describing educational research; partnership conditions teacher-acquirer; cultural progress; cross-border education and
multiculturalism; professional implementation.