Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – проаналізувати основні принципи теорії Р.Вагнера про універсальну модель
мистецтва з точки зору її філософсько-естетичного обґрунтування і практичного втілення в низці культурних
проектів наступних історичних періодів в якості моделі, що породжує дійсність. Методологічна основа
дослідження ґрунтується на аналітичному, компаративному, історичному та дескриптивному методах.
Аналітичний метод застосовується для глибшого проникнення у філософсько-соціальну сутність концепції
Гезамткунстверка. За допомогою компаративного методу здійснюється порівняння моделі універсального твору
мистецтва у первинному вигляді з її трансформованими варіантами. Застосування історичного методу потрібно
для простеження розвитку ідеї про синтетичний твір мистецтва в різні історичні періоди. Дослідження
Гезамткунстверка потребує застосування дескриптивного методу, оскільки його витоки періоду романтизму
тісно пов‘язані з античною драмою та міфологією. Наукова новизна полягає в розгляді Гезамткунстверка в
якості мистецької моделі, що породжує дійсність на основі соціально-естетичної концепції, кінцевою метою
якої є духовне переродження людства і побудова гармонійного досконалого суспільства за допомогою
художніх засобів мистецтва в органічному синтезі його видів. Висновки. В результаті аналізу філософськоестетичного підґрунтя Гезамткунстверка та прикладів його подальших інтерпретацій, автор приходить до
висновку, що тенденція злиття різних видів мистецтв і їх існування в цілісній художньо-творчій формі, яка
спостерігається в ХХІ столітті, дозволяє переосмислити романтичну ідею соціально-художнього синтезу
стосовно можливості її адаптації до умов сучасності і розглянути в якості моделі, що породжує дійсність.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the work is to analyse the basic principles of R. Wagner's theory about the universal model of
art in terms of its philosophical and aesthetic justification and practical implementation in a number of cultural projects
of subsequent historical periods as a model that generates reality. The methodology is based on analytical,
comparative, historical, and descriptive research methods. The analytical method is used for deeper insight into the
philosophical and social essence of the concept of the Gesamtkunstwerk. The comparative method weighs the model of
universal work of art in its primary form with its transformed variants. The use of the historical method is necessary to
trace the development of the idea of a synthetic work of art in different historical periods. The study of the
Gesamtkunstwerk requires the use of a descriptive method, since its origins of the period of romanticism are closely
related to ancient drama and mythology. The scientific novelty is to consider the Gesamtkunstwerk as an artistic
model, which gives rise to reality on the basis of a socio-aesthetic concept, the ultimate goal of which is the spiritual
rebirth of mankind and the construction of a harmonious perfect society through artistic means of art in organic
synthesis of its species. Conclusions. As a result of the analysis of the examples of interpretations of the
Gesamtkunstwerk, the author concludes that the tendency of fusion of different types of arts and their existence in a
coherent artistic and creative form, which is observed in the XXI century, allows to rethink the romantic idea of socioaesthetic synthesis regarding the possibility of its adaptation and considering it as a model that generates reality.