Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити і проаналізувати зв‘язок настінних живописних композицій церкви Всіх
преподобних отців Печерських з живописом інших храмів Києво-Печерської лаври. Методологія дослідження
полягає в застосуванні історико-культурного і мистецтвознавчого аналізу, емпіричного спостереження.
Наукова новизна роботи. Уточнено датування настінного живопису церкви Всіх преподобних отців
Печерських Києво-Печерської лаври. Визначено основну тематико-сюжетну лінію декорації храму, розкрито її
презентацію в різних композиціях. Простежено тематичний, сюжетний, іконографічний, академічний зв‘язок
розписів з монументальним живописом та іконописом храмів Києво-Печерської лаври межі ХІХ – ХХ ст., а
також з архівними візуальними джерелами. Досліджено трансформації первісних композицій в розписах церкви
Всіх преподобних отців Печерських. Розкрито особливості колориту розписів. Виявлено використання
спадщини академічного живопису Великої церкви як сучасної живописної практики та історичної традиції
Києво-Печерської лаври. Висновки. Композиції настінного живопису церкви Всіх преподобних отців
Печерських Києво-Печерської лаври були написані художниками на чолі з Олегом Боровиком у 2002 р.
Основною тематико-сюжетною лінією розписів є тема Печерського монастиря. Її розкрито в галереї образів
преподобних отців Печерських і святих, з ним пов‘язаних, ілюстраціях заснування Печерського монастиря та
створення Великої церкви. У колориті розписів переважають холодні відтінки з домінуванням блакитного,
зеленого і бірюзового, також використовується срібло. Базуючись на академічній традиції, архівних фото,
художники запозичували повністю або частково настінні композиції Великої церкви – Успенського собору
(1897–1901). Вони цитували фрагменти композицій стінопису та іконопису церкви Преподобних Антонія і
Феодосія Печерських з Трапезною палатою (початок ХХ ст.). Запозичення мало історичний прецедент:
лаврське керівництво надавало розпорядження (1900) брати за взірець композиції Великої церкви для живопису
екстер‘єру Троїцької надбрамної церкви. Цитування академічних композицій Великої церкви відродило їх і
приєднало монументальний живопис храму Всіх преподобних отців Печерських до мистецької традиції Києво-Печерської лаври
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to enucleate and analyse the connection between the mural painting compositions
of the Church of All Venerable Fathers of Pechersk (of the Caves) and the painting of other churches of the Kyiv-Pechersk Lavra. The research methodology is based on historical and cultural analysis, art study analysis, and
empirical observation. Scientific novelty of the study. The dating of the mural painting of the Church of All Venerable
Fathers of Pechersk of the Kyiv-Pechersk Lavra has been clarified. The main thematic and plot line of the Church
decoration is defined and its presentation in various compositions is revealed. The thematic, plot, iconographic,
academic connections of the mural paintings with the mural painting and icon painting of the Kyiv-Pechersk Lavra‘s churches at the turn of the 19th – 20th centuries as well as archival visual sources have been observed. The
transformation of the original compositions in the murals of the Church of All Venerable Fathers of Pechersk has been
studied. The peculiarities of the mural paintings colouring have been determined. It has been revealed using the
academic painting heritage of the Great Church as the modern painting practice and historical tradition of the Kyiv-Pechersk Lavra. Conclusions. The mural painting compositions of the Church of All Venerable Fathers of Pechersk of
the Kyiv-Pechersk Lavra were painted by artists under the supervision of Oleg Borovyk in 2002. The main thematic and
plot line of the paintings is the theme of the Pechersk (the Cave) Monastery. It has been revealed in the gallery of
images of Venerable Fathers of the Caves and saints associated with it, illustrations of the Pechersk Monastery
foundation and the Great Church creation. Cold shades dominated by blue, green, turquoise and silver prevail in the
paintings colouring. Based on the academic tradition, archival photos artists borrowed in whole or in part mural
compositions of the Great Church (Dormition Cathedral, 1897–1901). They cited fragments of mural and icon painting
compositions of the Church of Venerable Anthony and Theodosius of Pechersk with the Refectory Chamber (the early
20th century). Borrowing had the historical precedent, the Lavra managing board issued an order (1900) to take the
compositions of the Great Church as a model for painting the exterior of the Holy Trinity Gate Church. Citing the
academic compositions of the Great Church revived them and joined the mural painting of the Church of All Venerable
Fathers of Pechersk to the artistic tradition of the Kyiv-Pechersk Lavra.