Abstract:
Мета статті – визначення основних напрямів трансформації інформаційної культури у просторі сучасних бібліотек в контексті викликів сучасної цифрової доби. Методологія статті основана
на поєднанні системного підходу, що уможливило аналіз інформаційної культури як поліфункціонального явища, залучення логічного, гносеологічного і онтологічного підходів при системному аналізі сприяло проблемно-теоретичному осмисленню досліджуваного феномена. В основі виконання роботи лежить використання таких загальнонаукових методів дослідження: логічний метод – при побудові
структури дослідження; аналітичний метод – при осмисленні взаємозв’язків різних рівнів інформаційної культури; семантичний метод – при уточненні змісту понять; компаративний аналіз – для
виявлення сутнісних особливостей різних наукових підходів до аналізу проблеми цифрових компетентностей бібліотечних працівників; методи аналізу, синтезу та узагальнення використані в процесі
виокремлення найважливіших аспектів інформаційної культури у просторі бібліотеки. Наукова новизна. У роботі проаналізовано сутність інформаційної культури як динамічного поліфункціонального
явища, розкрито її сутнісні особливості в контексті розвитку сучасної цифрової доби. Зокрема, 1)
розкрито компетентнісні особливості інформаційної культури в етико-моральній та правовій площині; 2)розмежовано поняття «інформаційна культура», «цифрова культура», «інформаційна грамотність», «цифрова грамотність» щодо бібліотечної сфери; 3) уточнено зміст цифрових компетентностей працівників бібліотек в умовах викликів сучасності. Висновки. Сучасна інформаційна культура
у просторі бібліотеки може бути представлена як система унормованих заходів щодо оцифрування,
збереження, популяризації та донесення до користувачів сукупності матеріальних і духовних цінностей, створених людством, що постають як його знаннєвий потенціал, та реалізується шляхом підвищення рівня цифрових компетентностей бібліотечних працівників. Інформаційна культура цифрової
доби – це динамічне явище, спрямоване на постійне вдосконалення та підвищення рівня цифрових компетентностей – технологічних, освітніх, логіко-інтелектуальних, збереження людської гідності та
прав людини у забезпеченні рівних можливостей для самореалізації.
Description:
The purpose of the article is to determine the main directions of information culture transformation in
the space of modern libraries in the context of the challenges of the modern digital age. The methodology of
the article is based on the combination of a systemic approach, which enabled the analysis of information
culture as a multifunctional phenomenon, the involvement of logical, epistemological and ontological
approaches in the systemic analysis contributed to the problem-theoretical understanding of the phenomenon
under study. The basis of the work is the use of the following general scientific research methods: logical method - when building the research structure; analytical method - when understanding the interrelationships
of different levels of information culture; semantic method - when clarifying the content of concepts;
comparative analysis - to identify essential features of various scientific approaches to the analysis of the
problem of digital competences of library workers; the methods of analysis, synthesis and generalization are
used in the process of highlighting the most important aspects of information culture in the space of the library.
The scientific novelty of the work is that: The work analyzes the essence of information culture as a dynamic
multifunctional phenomenon, reveals its essential features in the context of the development of the modern
digital age. In particular, 1) the competence features of information culture in the ethical, moral and legal
plane are revealed; 2) the concepts of "information culture", "digital culture", "information literacy", "digital
literacy" in relation to the library sphere are distinguished; 3) the content of digital competences of library
workers in the conditions of modern challenges is clarified. Conclusions. Modern information culture in the
space of the library can be presented as a system of standardized measures for digitization, preservation,
popularization and communication to users of the set of material and spiritual values created by mankind,
which appear as its knowledge potential, and is implemented by increasing the level of digital competencies
of library workers. The information culture of the digital age is a dynamic phenomenon aimed at constant
improvement and raising the level of digital competences - technological, educational, logical-intellectual,
preservation of human dignity and human rights in ensuring equal opportunities for self-realization.