Abstract:
Мета статті – розкрити сутність фанатської культури, здійснити аналіз її еволюції від пасивного
споживання продуктів масової культури до активного творення популярної культури. Методологія. Застосовано
загальнонаукові методи: аналіз і синтез – для інтерпретації фанатських досліджень та розгляду сучасного
наукового дискурсу. Порівняльний метод використовувався для порівняння особливостей і характеристик фан-культур, а також для того, щоб відобразити різницю між фанатами і фанатиками. Історичний метод дозволив
показати еволюцію фан-культури. Наукова новизна полягає у виявленні сутності фанатських культур та їхнього
внеску у творення сучасної популярної культури. Висновки. Визначено, що у широкому розумінні фан-культура
– це специфічний спосіб життя фанатів певного культурного явища або носія певної культурної традиції. У
вужчому сенсі фан-культура не є однорідним утворенням з однаковими характеристиками, тому термін «фан-культури» використовується для позначення низки різних груп фанатів, які об'єдналися навколо спільного
інтересу до певного продукту масової культури. Обґрунтовано, що поява фан-спільнот як груп спільної творчості
шанувальників літературних творів, телевізійних серіалів, коміксів, комп'ютерних ігор та інших продуктів
масової культури стала яскравим феноменом творення популярної культури. З’ясовано, що інтенсивний розвиток
цифрових технологій сприяв перенесенню фанатської комунікації в Інтернет і появі медіафендому як фан-спільноти в цифрову епоху. Встановлено, що цифрові практики медіафендому сприяють розширенню та
збагаченню культурного розмаїття та творчості, додаючи нові смисли, інтерпретації, жанри та стилі до творення
сучасної популярної культури.
Description:
The purpose of the article is to reveal the essence of fan culture, analysing its evolution from passive consumption
of mass culture products to active creation of popular culture. Research methodology. General scientific methods were
used: analysis and synthesis – to interpret fan studies and consider contemporary scientific discourse. The comparative
method was used to compare the features and characteristics of fan cultures and to show the difference between fans and
fanatics. The historical method was used to show the evolution of fan culture. The scientific novelty lies in the
identification of the essence of fan cultures and their contribution to the creation of contemporary popular culture, fan
cultures and their contribution to the creation of contemporary popular culture. Conclusions. It has been established that,
in a broad sense, fan culture is a specific way of life of fans of a particular cultural phenomenon or a carrier of a particular
cultural tradition. In a narrower sense, fan culture is not a homogeneous entity with the same characteristics, so the term
"fan culture" is used to refer to a number of different groups of fans who have united around a common interest in a
particular mass cultural product. It is proved that the emergence of fan communities as groups of joint creativity of fans
of literary works, television series, comics, computer games and other mass culture products has become a vivid
phenomenon of popular culture creation. It finds that the intensive development of digital technologies has contributed to
the transfer of fan communication to the Internet and the emergence of media fandom as a fan community in the digital
age. The digital practices of media fandom are found to contribute to the expansion and enrichment of cultural diversity
and creativity, adding new meanings, interpretations, genres, and styles to the creation of contemporary popular culture.