Короткий опис(реферат):
одологія дослідження. Застосовано метод аналізу та синтезу, метод типологічного, мистецтвознавчого,
жанрово-стильового аналізу хореографічних постановок, що розглянуті в дослідженні, а також метод
теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві комплексно
досліджено танцювально-постановчу діяльність шведського хореографа Александра Екмана як новаторську
форму художньої творчості; проаналізовано філософсько-світоглядні, художньо-естетичні та постановчі
особливості творчого почерку майстра; виявлено специфіку хореографічної лексики постановок А. Екмана в
контексті синтезу класики й модерну. Висновки. Александр Екман – видатний танцюрист, який надає кожному
руху унікальної якості, що зумовлено наміром та істинною життєвою енергією виконавця. У своїй хореографії
митець поєднує елементи гумору, театральності й атлетизму, розширює межі традиційних танцювальних стилів.
Його роботи характеризуються високою енергією та динамічним словником руху, надзвичайно швидким темпом,
цікавими трансформаціями, а також включенням нетрадиційного реквізиту та елементів несподіванки. Метою
хореографа-постановника є створення незвичної атмосфери танцювальної дії, яка б здивувала глядача і зумовила
б тривалі роздуми. У результаті дослідження виявлено, що характерними особливостями постановок А. Екмана
є використання в процесі постановки: імпровізаційного діалогу з танцюристами; мультидисциплінарних і
мистецьких інновацій; формування нової пластичної мови й нової хореографії; поєднання традицій і новаторства.
Хореографічна мова Алесандра Екмана, як інтуїтивна, так і з відтінками гумору, поєднує в собі театральність,
лексику класичного танцю і контемпорарі денс, зазвичай супроводжується заманливими ритмами, особливою
комунікативною енергією, дослідженнями тілесного в процесі взаємодії зі звуком та об’єктами.
Суть розробки, основні результати:
Тhe purpose of the article is to reveal the artistic, aesthetic, and staging features of Alexander Ekman's
choreography. Research methodology. The method of analysis and synthesis, the method of typological, art history,
genre-style analysis of the choreographic productions considered in the study, as well as the method of theoretical
generalisation, were applied. Scientific novelty. For the first time in domestic art history, the dance and performance
activities of the Swedish choreographer Alexander Ekman as an innovative form of artistic creativity are comprehensively
investigated; the philosophical-worldview, artistic-aesthetic, and staging features of the creative handwriting of the master
are analysed; the specifics of the choreographic vocabulary of A. Ekman's productions in the context of the synthesis of
classical and modern art are revealed. Conclusions. Alexander Ekman is an outstanding dancer who gives every
movement a unique quality because it is determined by intention, and true-life energy. In his choreography, the artist
combines elements of humour, theatricality and athleticism, usually expanding the boundaries of traditional dance styles.
His works are characterised by high energy and a dynamic vocabulary of movement, extremely fast pace, interesting
transformations, as well as the inclusion of unconventional props and elements of surprise. The goal of the choreographer
producer is to create an unusual atmosphere of the dance action, which would surprise the audience and lead to long-term
reflections. The study revealed that the characteristic features of A. Ekman is used in the production process:
improvisational dialogue with dancers; multidisciplinary and artistic innovations; the formation of a new plastic language
and a new choreography; a combination of tradition and innovation. Alexander Ekman's choreographic language, both intuitive and with shades of humour, combines theatricality, the vocabulary of classical dance and contemporary dance,
is usually accompanied by enticing rhythms, a special communicative energy, studies of the body in the process of
interaction with sound and objects.