Abstract:
Метою статті є виявити особливості авторських моделей екранної творчості, які репрезентували визначні
американські режисери ХХ–ХХІ століття в контексті кінокультури США. Методологія дослідження. Для
тлумачення феномену авторського кінематографу на теренах кінокультури США до наукової розробки тематики
було залучено міждисциплінарний підхід. Системний підхід використано задля аналізу специфіки кінокультури
США як конгломерату авторських моделей екранної творчості. Компаративний і порівняльний методи
застосовано для вивчення та порівняння специфіки режисерських моделей авторської творчості на теренах
кінокультури США в контексті дифузії культур. Структурно-функціональний метод дав змогу проаналізувати
авторські моделі екранної режисерської діяльності як впорядковані структуровані творчо-пошукові системи.
Багатоаспектний культурологічний та мистецтвознавчий підходи у своїй єдності уможливили вивчення
дослідницького креативного матеріалу кінотекстів режисерів-авторів. Використання семіотичного методу та
синергетичного підходу уможливило розгляд фільмів визначних американських режисерів як певних знакових
систем – текстів культури – у ретрансляції національних культурних кодів, зображенні соціокультурних подій та
образу героя. Наукову новизну статті становить вивчення моделей екранної творчості, які репрезентували
видатні американські режисери-автори, крізь призму історичних і сучасних традицій кінокультури США.
Висновки. Обґрунтовано, що авторські моделі режисерської творчості в кінокультурі США сформувались у
міжкультурному полілозі новаторського відтворення екранними засобами образу й картини світу.
Description:
The purpose of the article is to identify the features of the author’s models of screen creativity, represented by
prominent American directors of the 20th and 21th centuries in the context of the US film culture. Research
methodology. To interpret the phenomenon of author’s cinema in the field of US film culture, an interdisciplinary
approach was involved in the scientific development of the topic. A systemic approach was used to analyse the specifics
of US film culture as a conglomerate of author’s models of screen creativity. Comparative and contrastive methods were
used to study and compare the specifics of director’s models of author’s creativity in the field of US film culture in the
context of cultural diffusion. The researcher also applied the structural-functional method to analyse author’s models of
screen director’s activity as orderly structured creative-search systems. Multi-aspect cultural and art history approaches
in their unity made it possible to study the research creative material of film texts by director–authors. The use of the
semiotic method and the synergistic approach made it possible to consider the films of prominent American directors as
certain sign systems – cultural texts in the relay of national cultural codes, the depiction of socio-cultural events and the
image of the hero. The scientific novelty of the article is the study of models of screen creativity presented by prominent
American film directors through the prism of historical and contemporary traditions of US film culture. Conclusions. It
is substantiated that the author’s models of directorial creativity in US film culture were formed in the intercultural
polylogue of innovative reproduction of the image and picture of the world by screen means.