Abstract:
Мета статті – виявити вплив візантійської емалі на розвиток давньоруського ювелірного мистецтва.
Методологія дослідження. Застосовано метод аналізу та синтезу, типологічний метод, метод компаративного
аналізу, історико-культурний метод, метод мистецтвознавчого аналізу та ін. Наукова новизна. Розглянуто
мистецтво візантійської емалі; окреслено особливості техніки емалі, видів та специфіки використання в
ювелірному мистецтві ІХ–ХІІІ ст. в Київській Русі; досліджено проблематику рецепції візантійської емалі
давньоруськими майстрами. Висновки. Візантійська емаль, ставши однією з провідних технік ювелірного
мистецтва за часів Київської Русі набула власних художніх форм і збагатилася мотивами на основі синтезу
поганської, візантійської та давньоруської міфології. Щодо колористики візантійських та давньоруських емалей
можна констатувати їх невідповідність, що було зумовлено створенням емалі з доступних компонентів та різниці
в технології виробництва, характерними для Київських та Константинопольських майстрів. Не менш показовим
є своєрідність малюнків майстрів Київської Русі, які, на відміну від візантійських, вирізняється спрощенням,
неточністю, меншим рівнем деталізації, певною трансформацією пропорційних співвідношень, а головне –
своєрідним зображенням фігур (витягнуті та витончені пропорції), що відрізняє їх від візантійського канону.
Description:
Byzantine Enamels in Jewellery Art of the Times of Kyivan Rus
The purpose of the article is to identify the influence of Byzantine enamel on the development of ancient Kyivan
Rus jewellery art. Research methodology. The method of analysis and synthesis, typological method, comparative
analysis method, historical and cultural method, art history analysis method were applied. Scientific novelty. The art of
Byzantine enamel is considered; the features of the enamel technique, types and specifics of use in jewellery art of the
9th–13th centuries in Kyivan Rus are outlined; the problems of the reception of Byzantine enamel by ancient Kyivan Rus
masters are investigated. Conclusions. We can conclude that Byzantine enamel, having become one of the leading
techniques of jewellery art during the time of Kievan Rus, acquired its own artistic forms and was enriched with motifs
based on the synthesis of pagan, Byzantine and Old Rus mythology. Regarding the colour scheme of Byzantine and Old
Rus enamels, we can state their inconsistency, which was due to the creation of enamel from available components and
the difference in production technology, characteristic of Kievan and Constantinople masters. No less indicative is the
originality of the drawings of the masters of Kievan Rus, which, unlike the Byzantine ones, are distinguished by
simplification, inaccuracy, a lower level of detail, a certain transformation of proportional relationships, and most
importantly – a unique image of figures (elongated and elegant proportions), which distinguishes them from the Byzantine
canon.