Abstract:
Мета дослідження. У статті здійснюється комплексний аналіз та систематизація художньо-стилістичних
особливостей виробів французької керамічної мануфактури La Faïencerie de Gien періоду історизму (1850–1900).
Дослідження спрямоване на визначення джерел стилістичних запозичень, їх характерних особливостей та
специфіки інтерпретації у виробах мануфактури, а також встановлення взаємозв'язку між загальноєвропейськими
тенденціями історизму та їх втіленням у французькому фаянсовому виробництві XIX ст. Методи дослідження.
В основу дослідження покладено комплексний міждисциплінарний підхід, що включає: історико-хронологічний
метод, компаративний аналіз порівняння оригінальних історичних зразків та їх інтерпретацій у виробах Gien та
мистецтвознавчий аналіз. Систематизація використана в дослідженні для класифікації основних стильових
напрямів у продукції мануфактури та структурування отриманих даних за типологічним принципом
виробництва. Наукова новизна. У дослідженні здійснено комплексну систематизацію та класифікацію основних
стильових напрямів у виробах мануфактури La Faïencerie de Gien періоду історизму, що дозволило створити
цілісну картину художньо-стилістичного розвитку виробництва. Детально досліджено та охарактеризовано
особливості інтерпретації історичних стилів у продукції мануфактури, включаючи технічні, художні та
композиційні аспекти, що розширює розуміння специфіки роботи керамічних виробництв періоду історизму.
Встановлено та обґрунтовано прямий зв'язок між загальноєвропейськими тенденціями історизму та їх втіленням
у французькому фаянсовому виробництві XIX ст. на прикладі конкретної мануфактури. Висновки. На основі
проведеного дослідження було систематизовано та всебічно проаналізовано основні стильові напрями у виробах
мануфактури La Faïencerie de Gien періоду історизму. Встановлено, що вони формують дві групи: французькі
регіональні стилі та стилі запозичені з інших регіонів. Дослідження підтвердило, що період найвищого розквіту
виробництва мануфактури (1850–1900) хронологічно збігся з періодом зрілого історизму у французькому
декоративно-ужитковому мистецтві. Цей фактор став визначальним у формуванні художньо-стилістичної
програми виробництва, зумовивши системне звернення до історичних стилів як джерела натхнення та творчої
інтерпретації. В результаті дослідження виявлено, що мануфактура досягла виняткових успіхів у відтворенні
стилістики італійського Ренесансу, створивши власний впізнаваний стиль «де Жьєн».
Description:
The purpose of the study. The article provides a comprehensive analysis and systematisation of the artistic and
stylistic features of the products of the French ceramic manufactory La Faïencerie de Gien of the Historicist period
(1850−1900). The research is aimed at identifying the sources of stylistic borrowings, their characteristic features and
specifics of interpretation in the manufactory’s products, as well as establishing the relationship between the pan
European trends of historicism and their implementation in the French faience production of the nineteenth century.
Research methodology is based on a comprehensive interdisciplinary approach, including the historical and
chronological method, comparative analysis of the comparison of original historical samples and their interpretations in
Gien products, and art historical analysis. The systematisation was used in the study to classify the main style trends in
the manufactory’s products and to structure the data obtained according to the typological principles of production.
Scientific novelty. The study carried out a comprehensive systematisation and classification of the main stylistic trends in the products of the La Faïencerie de Gien manufactory of the period of historicism, which allowed to create a holistic
picture of the artistic and stylistic development of production. The peculiarities of the interpretation of historical styles in
the products of the manufactory, including technical, artistic and compositional aspects, are studied and characterised in
detail, which expands the understanding of the specifics of the work of ceramic production of the period of historicism.
The direct connection between the pan-European trends of historicism and their implementation in the French faience
production of the nineteenth century on the example of a particular manufactory is established and substantiated.
Conclusions. Based on the study, the main stylistic trends in the products of the La Faïencerie de Gien manufactory of
the period of historicism were systematised and comprehensively analysed. It has been established that they form two
groups: French regional styles and styles borrowed from other regions. The study has confirmed that the period of the
highest production heyday of the manufactory (1850−1900) chronologically coincided with the period of mature
historicism in French decorative and applied arts. This factor became decisive in the formation of the artistic and stylistic
programme of the production, causing a systematic appeal to historical styles as a source of inspiration and creative
interpretation. The research has revealed that the manufactory has achieved exceptional success in reproducing the Italian
Renaissance style, creating its own recognisable ‘de Gienne’ style.