Abstract:
Дисертацію присвячено науковому дослідженню антропософських тенденцій в українському мистецтві двадцятих років ХХ століття.
Українське мистецтво цього періоду розглядається в контексті загальноєвропейської тенденції модернізму - пошуку “нової духовності”. Доводиться використання евритмії та елементів містерійного театру у сценічному мистецтві “Молодого театру” та театру “Березіль”, а також - вплив евритмії на становлення методу перетворення Леся Курбаса. Досліджуються антропософські мотиви та специфіка образотворення у творчості М. Хвильового, М. Куліша, П. Тичини. В процесі аналізу творчості митців-“двадцятників” у театрі, живописі, скульптурі та літературі відстежується тенденція до свідомого творення мистецтва та його сакралізації. У дослідженні доводиться, що світоглядні, зокрема антропософські, аспекти у мистецтві означеного періоду виступають не стільки філософськими категоріями, скільки засобами художнього вираження.
Description:
This thesis is devoted to the scientific research of the anthroposophical trends in Ukrainian Art of the twenties of the XX century.
There have been determined the anthroposophical effects in Ukrainian literature, theatre and fine arts in that period. There has been proved the use of eurhythmia and elements of mystery in the scenic art of the “Molody Theatre” and “Berezil” theatre, and also the eurhythmic influence on the development of the transformation method by Les Kurbas.
This work represents anthroposophical motives and specifics of image creation in works by M. Khvyliovy, M. Kulish and P. Tychyna. Comparing the works by Ukrainian authors with those by German writer H. Hesse and Russian - A. Bely, there has been shaped out a range of identical images and motives. Such coincidences in the works by the representatives of different cultures are explained by the use of identical creative method by authors - self-actualization and also by the use of anthroposophical symbols applied by each of these writers. Anthroposophical system of symbols provides new interpretation of certain works in Ukrainian literature of the twenties of the XX century. Regarding the samples by M. Khvyliovy, M. Kulish and P. Tychyna there have been demonstrated masters’ innovative approaches to their work through symbolic and ideological implication.
Searches for the “new spirituality” as an intentional energy of art affected artistic explorations by such Ukrainian avant-gardists as K. Malevich, O. Bogomazov, V. Palmov, O. Arkhipenko and symbolist Y. Mykhayliv. Goethe’s theory of colors which set the trend of color superiority over the other artistic elements within artistic circles has also been referred to in this thesis. This trend can be seen in the works by Ukrainian avant-gardists too: suprematism - Malevich, color perspective - V. Palmov and O. Bogomazov. Y. Mykhayliv followed the tendency of syncretic art introducing musical principles in paintings.
Analyzing the works by the most prominent “artists of the twenties” - actors, painters, sculptors, writers - one can see the trend of conscious creativity in contrast to the impulsive, naturalistic, sensual one. Artists try to create “the new reality” or “spiritual reality” through self-actualization. This thesis proves that the aspects of world outlook in the art of that period are the means of certain artistic solution rather than categories of philosophy.