Короткий опис(реферат):
Дослідження присвячене аналізу іконографічних особливостей зображень
визначних українських гетьманів – Богдана Хмельницького, Івана Мазепи, Івана
Скоропадського. У ході роботи розглянуті питання іконографії й атрибуції
зображень, стану наукової розробки даної теми, систематизації джерел та
проблематики введення їх в науковий обіг. Актуалізовано ряд аспектів вивчення
історичного спадку українського народу на прикладі гетьманських портретів, у
яких уособлено їхню державницьку, дипломатичну, військову діяльність,
загальну характеристику особистості. Привернуто увагу до цих історичних
постатей як символів української нації.
У першому розділі проаналізовано історіографію, дотичну до теми
дослідження та окреслену ХІХ – початком ХХІ століття. Описано методи й
принципи наукової роботи, сформовано 3 групи джерел: образотворчі, писемні,
аудіовізуальні. У другому розділі подано загальну характеристику гетьманських
образів та атрибутовано ряд зображень. У третьому розділі досліджено
іконографічні особливості портретів кожного з 3 гетьманів, в контексті
відмінності й подібності з зображеннями інших, з акцентом на індивідуальних
іконографічних особливостях.
За результатами роботи зроблено висновки та пропозиції щодо
необхідності подальшого вивчення іконографії українських гетьманів як творців
української держави в різні історичні періоди.
Суть розробки, основні результати:
The study is devoted to the analysis of the iconographic features of depiction of
prominent Ukrainian hetmans – Bohdan Khmelnytskyi, Ivan Mazepa, Ivan
Skoropadskyi. In the course of the study, the issues of iconography and attribution of
images, the status of scientific development of this topic, the systematization of sources
and problems of introducing them into scientific circulation have been considered. A
number of aspects of the study of the historical heritage of the Ukrainian people have
been updated by the example of hetman portraits personifying their statesmanship,
diplomatic and military activities, as well as general personal characteristics. Attention
is drawn to these historical figures as symbols of the Ukrainian nation.
The first section analyzes the historiography related to the topic of the study and
going back to the 19th – early 21st centuries. Methods and principles of scientific work
are described, and three groups of sources are formed: artistic, written, audiovisual.
The second section presents a general description of hetman images and attributes a
number of depictions. The third section studies the iconographic features of the
portraits of each of 3 hetmans, in the context of differences and similarities with the
depiction of others, focusing on individual iconographic features.
Based on the results of the work, the conclusions and suggestions have been
made regarding the need for further study of the iconography of Ukrainian hetmans as
creators of the Ukrainian state in different historical periods.