Abstract:
Дослідження присвячене аналізу явища українського дизайнерського
текстилю та його складника – сучасного авторського принта як транслятора
сучасних мистецьких традицій і надбань національної української текстильної
традиції, яка зародилась як частина народного декоративно-прикладного
мистецтва, що забезпечувала побут українців широким різноманіттям виробів
текстилю. Тему досліджено й з огляду на те, що на початку XX століття дана
народна традиція трансформувалась у професійний художній текстиль, на основі
якого й виник дизайнерський текстиль – продукт діяльності художників-
модельєрів, а в наші дні – дизайнерів.
У ході роботи, в розділі 1 досліджено історіографію, методологію і ключові
термінологічні визначення стосовно обраної теми, класифіковано та описано
джерельну базу. У розділі 2 охарактеризовано типологію специфіку українського
народного текстилю як частини народної культури та подано типологію
текстильних виробів, історію художнього й дизайнерського текстилю та
авторського принта. Розділ 3 присвячено осучасненим тенденціям розвитку
дизайнерського текстилю й авторського принта шляхом аналізу діяльності та
виявлено ознаки активного розвитку й значні подальші перспективи цього
напрямку в Україні, попри складну соціально-політичну ситуацію. За
результатами роботи зроблено висновки та пропозиції щодо актуальності
подальших досліджень в різних напрямках обраної теми.
Description:
The study is devoted to the analysis of the phenomenon of Ukrainian designer’s
textile and its component – modern author’s print as a translator of modern artistic
traditions and heritage of the national Ukrainian textile tradition, which originated as a
part of folk decorative and applied art that provided the Ukrainians with a wide variety
of textile products. The topic was also studied in view of the fact that at the beginning
of the 20th century this folk tradition was transformed into professional artistic textile,
on the basis of which the designer’s textile emerged – the product of the activities of
fashion designers, and nowadays – designers.
Chapter 1 of the work studies the historiography, methodology and key
terminological definitions related to the chosen topic, and also classifies and describes
the source base. Chapter 2 characterizes the typology of the specifics of the Ukrainian
folk textile as a part of folk culture and presents the typology of textile items, the history
of artistic and designer’s textile and author’s print. Chapter 3 is devoted to modern
trends in the development of designer’s textile and author’s print by analyzing the
activities and reveals signs of active development and significant further prospects of
this direction in Ukraine, despite difficult socio-political situation. Based on the results
of the work, the conclusions and proposals were made regarding relevance of further
studies in various directions of the chosen topic.