Abstract:
In the qualifying work, the relationship between the historical and cultural potential of cities and the development of cultural tourism was investigated; objects of industrial heritage, which are constructs of the influence of tourism on the development of the infrastructure of the creative industries of the regions, are singled out. The author considered the variety of ways of implementing creative strategies and concepts of urban development and explored the peculiarities of urban tourism, which are a condition for the transition to a more local form of urbanism and a new cultural experience. The author emphasizes the need for new approaches to the interpretation of the cultural meanings of urban heritage, since such an understanding expands the prospects of creative industries as a resource of local and regional development, as well as increases their influence on the socio-cultural sphere of the country as a whole, through the implementation of concepts and projects of urban development on the basis of the development of creative potential of residents of local communities. Having analyzed the urban tourism potential of the city of Bila Tserkva, the author of the qualification paper proposed mechanisms for improving the tourist image of Bila Tserkva as a creative city.
Description:
У кваліфікаційній роботі досліджено взаємозв’язок історико-культурного потенціалу міст та розвитку культурного туризму; виокремлено об’єкти урбаністичної спадщини, що є конструктами впливу туризму на розбудову інфраструктури творчих індустрій регіонів. Автор розглянув різноманіття шляхів впровадження креативних стратегій і концепцій розвитку міст та дослідив особливості міського туризму, які є умовою переходу до більш локальної форми урбанізму та нового культурного досвіду. Автор наголошує на необхідності нових підходів до інтерпретації культурних сенсів урбаністичної спадщини, оскільки таке розуміння розширює перспективи креативних індустрій як ресурсу локального й регіонального розвитку, а також збільшує їх вплив на соціокультурну сферу країни в цілому, через впровадження концепцій і проектів розвитку міст на засадах розвитку творчого потенціалу жителів місцевих громад. Проаналізувавши урбаністичний туристичний потенціал міста Біла Церква, автор кваліфікаційної роботи запропонував механізми вдосконалення туристичного іміджу Білої Церкви, як креативного міста.